Vragen nav presentatie "gratis" parkeren

Schriftelijke vragen (art. 39 Rvo) naar aanleiding van presentatie wethouder Kos in commissie S&B van 24 augustus 2015 inzake parkeerscenario’s.  


De VVD staat positief tegenover vrij parkeren in de binnenstad maar is geschrokken van de bijkomende negatieve effecten die de invoering mogelijk met zich meebrengt.


Het college heeft gekozen voor 4 varianten maar geeft zelf aan dat alleen varianten 1 en 2 voldoen aan de wens uit het coalitieprogramma en de "belofte" aan de kiezer.

  • Waarom heeft u dan toch ook twee andere varianten aangeboden?

  • Klopt het dat u vooralsnog geen dekking heeft voor de grote bedragen welke gemoeid zijn met de structurele invoering van variant 1 of 2 en dat deze als ruimtevrager zijn toegevoegd aan de al lastig in te vullen totale bezuinigingsopgaaf van ruim 2 mln structureel?


U geeft aan dat er consequenties zullen zijn voor de ontwikkeling van projecten in de binnenstad en noemt expliciet de ontwikkeling van Halter 2 (of Halter Bellevue) uit het Uitwerkingsplan Stadshart. Daarbij geeft u aan dat raadsleden zelf contact op kunnen nemen met de ontwikkelaar en dat u de consequenties voor Halter 2 eigenlijk niet kent.

  • Vindt u dat niet vreemd als u zelf expliciet aangeeft dat uw eigen voorkeur uitgaat naar variant 1 of 2?

  • Heeft u het mogelijk niet doorgaan van Halter 2 dan helemaal niet meegewogen in uw voorkeur voor varianten 1 en 2?

  • Wat is de reactie van de ontwikkelaar op uw voornemen om per 1 januari 2016 "gratis" parkeren in te voeren?

  • Wanneer heeft u het laatst over dit onderwerp gesproken met de ontwikkelaar van Halter 2?

  • Wat betekent het niet doorgaan van Halter 2 voor het "Halter model" in de binnenstad, het afmaken van het Stadspark en voor de exploitatie van Zeestad?

  • Welke alternatieve invulling voorziet u voor Halter 2 en de stationslocatie die minstens vergelijkbaar evenveel "traffic" genereert voor de binnenstadondernemers?


De ontwikkelaars van het "Assorgia" plein (of Anton Pieck plein) zullen zich ook net als andere ontwikkelaars aan de door raad vastgestelde parkeernorm moeten houden passend bij dit project.

  • Komt met de invoering van "gratis" parkeren ook mogelijk de ontwikkeling van dit plein met commercieel vastgoed en woningen in gevaar omdat de ontwikkelaar de parkeergelegenheid niet kan verhuren of verkopen?

  • Bent u het met ons eens dat het effect van "gratis" parkeren straks, vanwege het niet doorgaan/afmaken van Halter 2, "Anton Pieck plein, Stadspark en Stadskantoor/Stationslocatie, wellicht volledig teniet wordt gedaan?


Vragen over de éénmalige kosten bij invoering "gratis" parkeren:

  • Voor welke waarde staan onze parkeerfaciliteiten, apparatuur en parkeergarages (lees vastgoed) op de balans?

  • Is het de bedoeling dat deze waarde volledig wordt afgeboekt als "gratis" parkeren wordt ingevoerd?

  • Horen deze afschrijvingen dan ook niet tot de "eenmalige" kosten welke gemoeid zijn bij de invoering van "gratis" parkeren?

  • Indien het antwoord ja is, waarom heeft u dit dan niet gemeld in uw presentatie?


Het college gaf In de commissie aan dat de gemeente het parkeerregime naar eigen inzicht kan aanpassen zonder rekening te hoeven houden met parkeerfaciliteiten welke in privaat bezit zijn.

  • Vindt u dit fair ten opzichte van de grootschalige investeringen in vastgoed met bijbehorende parkeergelegenheden bij oa Dekamarkt, de nieuwe Riepel en onder de Marsdiepstraat?

  • Als u dit fair vindt, waarom vindt u dat dan?


Wij kunnen ons voorstellen dat ondernemers en vastgoedeigenaren elders in de gemeente financiële schade ondervinden door de invoering van "gratis" parkeren in de binnenstad.

  • Bent u bereid deze schade te compenseren?

  • Bent u eventueel bereid parkeergelegenheden in privaat bezit over te nemen?


Met betrekking tot verkeersregulering, verkeersveiligheid en algemene veiligheid voor binnenstadbewoners.

  • Klopt het dat u in variant 1 geen handhaving meer in stand houdt om foutparkeerders of onveilige situatie te voorkomen en daartegen streng op te treden?

  • Wie controleert of er wel geparkeerd wordt in de daarvoor aangewezen parkeervakken? Wie sleept de auto weg als deze bijvoorbeeld de doorgang van hulpdiensten zou stremmen?

  • Wie schrijft een eventuele bekeuring uit als een auto op een verkeerde plek staat geparkeerd?

  • Hoe gaat u de parkeerdruk in de straten van de binnenstadbewoners reguleren?

  • Hebben binnenstadbewoners straks ook een blauwe schijf nodig om voor hun huis te kunnen parkeren?


In de commissie sprak het college uit dat er onderzoeken zijn die het positief effect van "gratis" parkeren onderschrijven. Wij kennen formeel de onderzoeken van onze eigen VNG en van de Erasmus Universiteit die helaas het tegendeel onderschrijven.

  • Kunt u ons recente onderzoeken overleggen die het door u geschetste positieve effect onderschrijven?

  • Hoe beoordeelt het college het onderzoek naar "gratis" parkeren dat onlangs is gedaan in opdracht van de VNG?


Afsluitend nog een aantal vragen ter verduidelijking van hetgeen is gepresenteerd en verwoord in de commissie vergadering.

  • Bent u het met ons eens dat de door het college zelf aangedragen risico's bij de invoering van "gratis" parkeren wel eens zou kunnen betekenen dat deze invoering ten koste zal gaan van het beoogd maatschappelijk effect uit de Strategische Visie en het Uitwerkingsplan Stadshart?

  • Is de belastingbetaler, ontwikkelaar, binnenstadondernemer, binnenstadbewoner en vastgoedbezitter hier op langer termijn dan wel bij gebaat?

  • Komt u nog met een nieuw koopstromenonderzoek inclusief koopstromen van toeristische bezoekers aan onze regio zodat deze kan dienen als nulmeting en we effecten na invoering kunnen meten en vergelijken?

  • Hoe denkt het college een eventuele verhoging van de omzet van winkeliers in heel Den Helder en specifiek in de binnenstad te kunnen meten?

  • Verwacht u dat meer mensen de auto zullen pakken naar de binnenstad in verhouding met het aantal voetgangers, fietsers of gebruikers van het Openbaar Vervoer?

  • Waarom spreekt het college nu opeens van een mogelijke proefperiode met een onderzoek naar de effecten van "gratis" parkeren terwijl u een motie van de VVD mbt een dergelijke pilot in november 2014 van de hand wees?

  • Bent u het met ons eens dat de raad met een dergelijke pilot beter in staat wordt gesteld om een integrale afweging te maken en dit ten goede komt aan de juiste besluitvorming?


Met het oog op de komende begrotingsbehandeling verzoeken wij u zorg te willen dragen voor spoedige beantwoording.


Namens de fractie van de VVD Den Helder


Kees Visser