Integraal Huisvestingsplan 2015-2030

Het integraal huisvestingsplan werd voorheen eens in de 5 jaar opnieuw opgesteld, deze keer is er voor een langere periode gekozen, nl 15 jaar. In het plan word gekeken naar de behoefte en staat van huisvesting van onderwijs. Hier binnen vallen basis, voortgezet en speciaal onderwijs.

De aankomende jaren zullen er door krimp steeds minder leerlingen in de gemeente zijn, zoals ook de afgelopen jaren trendmatig al te zien was.  Echter is het aantal scholen in Den Helder de afgelopen tientallen jaren niet afgenomen.  Wel zien we de laatste jaren fusies en is in het basisonderwijs de zogenaamde brede school ontstaan.

In dit huisvestingsplan wordt dan ook voorgesteld om scholen welke toe zijn aan nieuwbouw en in dezelfde wijk liggen, gezamenlijk onder te brengen in een nieuw te bouwen brede school. Voortgezet onderwijs is inmiddels samengevoegd en het speciaal onderwijs word ook meegenomen in dit plan.

Als VVD hebben wij dit agendapunt door laten gaan als hamerstuk ter besluitvorming door de gemeenteraad en zijn wij voor dit voorstel.

Het is goed om te zien dat er een visie is op de lange termijn, scholen door samenvoeging efficiƫnter kunnen werken en er dus meer geld overblijft voor de kwaliteit van onderwijs.

Alle overige partijen zagen dit op de PvdA na als hamerstuk. De PvdA wacht nog op antwoord over eventuele groei aan leerlingen door de opvang van vluchtelingen. Helder Onafhankelijk! was tegen dit plan, zij willen kleinschalige scholen door de hele wijk maar geven niet aan hoe dit gefinancierd dient te worden.