Woordvoering Begroting 2016

De gemeenteraad heeft op 10 november jl. een sluitende meerjarenbegroting voor 2016 – 2019 vastgesteld. Onze felicitaties gaan uit naar de wethouder van Financiën, Bob Haitsma, die met het nieuwe college hiermee een prestatie van formaat heeft neergezet om dit in zo’n korte tijdspanne na het aantreden van het nieuwe college voor elkaar te krijgen.

De bijdrage van de fractievoorzitter, Jan Klopstra, was duidelijk. Je geeft niet meer geld uit dan er in komt en afspraak is afspraak: de plannen die goed zijn voor Den Helder worden uitgevoerd.

Hier de woordvoering van de VVD;

Voorzitter,

Helder Perspectief op realistisch begroten hebben wij als titel meegegeven voor onze bijdrage van de Algemene Beschouwingen.

Hierin hebben wij onze waardering uitgesproken aan het college voor het aanbieden van een meerjaren sluitende begroting.

Ten aanzien van de uitwerking van de in het bestuursakkoord geaccordeerde zoekrichtingen hebben wij aangegeven met een paar accentverschuivingen te willen komen.
In reactie op de bijdragen van alle fracties, waarvoor onze dank, is het college ingegaan op een aantal financiële bedreigingen voor de gemeente Den Helder en is ons voorgehouden dat moties en amendementen zullen worden beoordeeld op de haalbaarheid, rekening houdende met de voorwaarden die door de provincie worden gesteld aan het kunnen aanbieden van een meerjaren sluitende begroting.

Blij worden we van de mededeling van de portefeuillehouder Sociaal Domein dat we goed op weg zijn. Weliswaar moeten we meer voor minder geld doen maar de onlangs aangeboden bestuursrapportage Sociaal Domein laat hierin een positief beeld zien.
De reactie van het college op hetgeen wat er bijna raadsbreed over de maatregel tot het verhogen van de verblijfsbelastingen is gedeeld, roept o.i. op dit moment meer vragen op die een directe invoering van een dergelijke maatregel niet rechtvaardigen.
Tot zover even een eerste reactie op de reactie van het college. Er is natuurlijk veel meer gezegd en het zou raar zijn daar helemaal niet op te reageren.

Even wat highlights en daarbij wil ik vooropstellen dat de eerste V bij de VVD staat voor Volkspartij om aan te geven dat wij lokaal net zoveel met onze voeten in de modder staan en opkomen voor de lokale belangen als de andere lokale partijen. Hoe meer anderen dit bestrijden en de VVD hierbij aanhalen, hoe meer ik denk dat het hier gaat om een verzoek om zich vooral bij ons aan te willen sluiten. Maar dat kan je natuurlijk ook anders vragen.

Ik heb onlangs een uitermate informatieve avond bezocht over de uitwerking van de aanpak in het stadshart waar zeer gedetailleerd werd verteld wat, waar en hoe er plannen de komende periode gerealiseerd gaan worden. Er gebeurt ontzettend veel en het stadshart knapt op, zienderogen, maar je moet het wel willen zien!
Orthodoxe begrotingstechniek betekent volgens mij dat je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt en als dat niet zo is dat je daarvoor bezuinigt. Als daarvoor eerst een pluim aan het college gegeven wordt om vervolgens tot de conclusie te komen niet met deze begroting in te willen stemmen is ietwat merkwaardig.
Stenen in plaats van mensen hoor ik heel vaak zeggen. Ik vraag me werkelijk waar af. Waar komt dat vandaan? Elke steen die wordt neergelegd is er voor de inwoners. Ik noem even op: een nieuw zwembad, nieuwe schouwburg, nieuwe bibliotheek, nieuwe kade, Noorderhaaks, vernieuwing stadshart, noem het maar op. Zonder infrastructuur zal je nooit in staat zijn je programma’s uit te voeren. Maar ook hier, je moet het wel willen zien. Niets terug dus bij het oude maar Den Helder Verder Vooruit! En “Oude wijn in oude zakken” klinkt nu niet zo complimenteus naar het nieuwe college. Maar dat terzijde.

Tot zover de highlights.

Verder kon ik ook niet kijken want ik was niet in het bezit van een mooi verrekijkertje en ook de beeldondersteuning van de raadsvergadering liet het afweten.

In het voorstel op de aanvulling op de programmabegroting 2016-2019 wordt voor een aantal incidentele ruimtevragers de reserve Strategische Visie aangewend. Dit moet naar onze mening worden gedekt vanuit de Algemene Reserve door gebruik te maken van de ruimte binnen de weerstandsratio en van het positieve begrotingssaldo voor 2016.
We willen dat er eerst een goede visie komt op de maatregel van de inzet van verhoging van de verblijfbelastingen en stellen voor deze voor 2016 nog niet in te voeren en voor de behandeling van de Kadernota 2017 met deze visie te komen.

Investeren in sport is een investering in de toekomst en het samenbrengen van onze inwoners. De bezuinigingsmaatregel op sport vwb. de 10% korting op sportverenigingen en het niet meer onderhouden van Quelderduin als sportpark kan voor 2016 teruggedraaid worden om bij de behandeling van de Kadernota 2017 nader te bezien of het nodig is deze maatregel daadwerkelijk structureel te moeten inzetten. Ook dit kan ten laste worden gebracht van het positieve begrotingssaldo voor 2016.

In onze algemene beschouwingen hebben wij aangegeven vraagtekens te hebben bij de wijze van buffering en risicoinschatting bij het Sociaal Domein. De onlangs gepubliceerde bestuursrapportage laat daarin een positief beeld zien en in de risicoparagraaf van de begroting bestaand beleid zijn er bij de elementen tekort meerjarenraming en bijstandsverstrekking substantiële risicobedragen opgenomen met de risicoinschatting hoog. Daarom nogmaals: voorzichtig begroten is één, oververzekeren is twee en zonder afbreuk te doen aan ons uitgangspunt dat zorg geboden moet blijven worden aan degenen die dat echt nodig hebben zijn wij van mening dat dit wel een tandje minder kan.

Daarom ook het verzoek om eens met een notitie over de bovenwettelijke taken binnen het sociaal domein te komen alvorens de conclusie te trekken dat de gemeente asociaal en onmenselijk beleid voert.

Ik durf dan het tegenovergestelde te beweren. Overigens neem ik de afspraak over het aantrekken van steunkousen graag van mijn vorige fractievoorzitter over.

Den Helder Verder Vooruit, VVD dus.