Gemeenteraad toont op 4 mei eenheid en verbinding

4 mei is een dag van eenheid en verbinding. Op initiatief van de VVD leggen alle partijen in de gemeenteraad daarom dit jaar niet meer afzonderlijk, maar gezamenlijk een krans bij het monument “Den Vaderlant Ghetrouwe”.

Vandaag, op 4 mei, herdenken wij in heel Nederland, en dus ook in Den Helder, allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Een aantal politieke partijen deed tot nu toe steeds mee aan de herdenking bij het monument “Den Vaderlant Ghetrouwe” (op het pleintje voor het gebouw van de Helderse Courant).  Op initiatief van de VVD hebben ze alle ingestemd om niet meer afzonderlijk als partij een krans te leggen, maar om dat gezamenlijk te doen. Juist op zo’n dag, waarop wij hen herdenken die vielen voor onze vrijheid, is het mooi om als raad eenheid en verbinding te tonen. Ook de overige partijen, die doorgaans geen krans legden, hebben te kennen gegeven graag aan te sluiten.​

In plaats van met een wethouder zal de krans namens de gemeente nu door de burgemeester samen met de vice-voorzitter van de raad worden gelegd, in het bijzijn van vertegenwoordigers van alle raadsfracties.