Wateroverlast reden voor twijfel over Gemeentelijk Rioleringsplan

“28 mm regen in 12 minuten! Dat is 28 liter per vierkante meter en ruim een kwart van wat gemiddeld in de gehele maand augustus valt!” VVD-Raadslid Rogier Bruin deed even een snel onderzoekje en kwam tot de conclusie: “Nog nooit viel er in zo’n korte tijd zoveel regen in Den Helder als afgelopen maandagmiddag! En dat hebben we geweten. De riolering kon het bij lange na niet aan. Met wateroverlast en waterschade in winkels en in huizen tot gevolg. Lag dit aan de capaciteit van het rioolstelsel? Of aan gebrekkig onderhoud? Of was het een zo’n extreme hoosbui dat de overlast niet te voorkomen was?”

In ons Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) staat dat onze riolering op dit moment regen tot een intensiteit van 20 mm per uur kan verwerken. Dit komt volgens ons GRP gemiddeld één keer per twee jaar voor. Als meer regen valt, zou dit bovengronds moeten worden opgevangen en verwerkt. Volgens het GRP zou bovengronds regen met een intensiteit van 60 mm per uur nog verwerkt moeten kunnen worden (extreme neerslag).

Bruin: “Op de website van het KNMI is te zien dat tijdens de eerste 12 minuten van de bui van afgelopen maandag maar liefst 28,1 mm is gevallen! Dat betekent een intensiteit van 140,5 mm per uur! Dat is 7 keer het maximum dat onze riolering aan kan! Gemiddeld valt in augustus 104 mm neerslag. Nu in anderhalf uur 38,1 mm, ruim een derde van wat normaal in een hele maand valt! Geen wonder dus dat zoveel straten, winkels en huizen blank kwamen te staan! 38 mm in anderhalf uur is nog steeds een intensiteit van 25,4 mm per uur. Dat is minder dan de 60 mm per uur waarvan ons GRP zegt dat het zonder schade bovengronds zou moeten kunnen worden afgevoerd. Maar goed, als het meeste van die neerslag in slechts 12 min valt, dan lukt dat afvoeren bovengronds dus niet meer. Klopt ons GRP dan nog wel?”

“Natuurlijk is hevige regen niet alleen met riolering op te vangen”, aldus Bruin. “Het is niet erg als af en toe de straten onder water komen te staan. Met dergelijke wateroverlast valt wel te leven, of levert soms zelfs waterpret op. Maar waterschade aan huizen, winkels en bedrijven doordat het overtollige regenwater niet weg kan, is natuurlijk onacceptabel! Helemaal als blijkt dat het onderhoud onvoldoende is geweest. Enkele ondernemers in de Keizerstraat lieten mij zien dat de putten en de afvoer aldaar gewoon verstopt waren. Dat kan natuurlijk echt niet!”

“Volgens ons GRP zou een dergelijke extreme regenbui slechts 1 keer per 100 jaar voorkomen. Ik heb daarom even navraag gedaan bij Meteo De Kooy. Daar hoorde ik dat men inderdaad nog nooit zo’n extreme hoosbui had meegemaakt. Het midden van de bui trok ook nog eens precies over Den Helder heen. Er was dus inderdaad in alle opzichten sprake van zeer extreme neerslag. Zou het echter 100 jaar duren voordat zoiets nog een keer gebeurt. Ik vraag mij daarom sterk af of de uitgangspunten in ons Gemeentelijk Rioleringsplan nog wel kloppen. Dat moeten we als gemeente nog maar eens goed gaan bekijken.

Maar belangrijkste vraag is: hoe kunnen we dergelijke waterschade voorkómen bij particulieren en ondernemers? Wat kan en wat móet de gemeente doen? En wat kunnen wij, huizenbezitters en ondernemers, zelf doen? En bij wie kunnen wij terecht als we schade hebben geleden doordat water ons huis of winkel is binnen gestroomd? Zeker als de oorzaak is dat simpelweg putten en afvoeren niet zijn schoongemaakt en onderhouden. De VVD wil dat dat duidelijk wordt. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van het rioolstelsel. Als blijkt dat verzuimd is om putten en afvoeren tijdig schoon te maken, dan willen we weten waarom dat niet is gebeurd en hoe we dat in de toekomst beter gaan doen.