Niks mis met de uitvoering van de WMO!

De uitvoering van de WMO in Den Helder is prima in orde! Het openen van een klachtenmeldpunt door een aantal fracties in de gemeenteraad inspireerde ons om eens uit te zoeken hoe de WMO in Den Helder nu eigenlijk functioneert. En wat blijkt? Het aantal klachten over de uitvoering van de WMO valt reuze mee.

VVD-raadslid Edwin Dasbach heeft een aantal vragen bij de wethouder ingediend, met als resultaat dat deze week de voltallige gemeenteraad met een memo zal worden geïnformeerd. Dasbach: “Het is goed om af en toe wat cijfers op te vragen om juiste conclusies te kunnen trekken, in plaats van zomaar wat aannames te doen”.

Hoeveel aanvragen en klachten?
In totaal zijn er momenteel zo’n 4400 WMO cliënten. In 2019 kreeg de gemeente 2850 nieuwe aanvragen voor een indicatie, waarvan er 150 werden afgewezen. Het aantal klachten bedroeg in totaliteit slechts 15, wat neerkomt op een klachten percentage van slechts een half procent. In het eerste half jaar van 2020 zijn er 1700 nieuwe aanvragen binnen gekomen In slechts 1 geval was dit voor een cliënt aanleiding om een klacht in te dienen. In 2019 gingen de klachten vooral over de aanbieders van de mobiliteitshulpmiddelen, slechts een enkele was toe te schrijven aan de doorlooptijd.

Binnen twee weken na de aanvraag moet het eerste contact hebben plaats gevonden. Binnen vier tot zes weken vindt een onderzoek naar de situatie plaats waarna een beschikking of een eventuele afwijzing mogelijk is. Dit betekent niet dat dan ook werkelijk de aangevraagde voorziening een feit is, dit is afhankelijk van bijvoorbeeld de aanbieder van de mobiliteitshulpmiddelen. In 2019 was er in het begin een lichte achterstand echter deze is aan het einde van 2019 geheel weggewerkt en staat nu als stabiel als zijnde binnen de wettelijke termijnen worden alle aanvragen afgehandeld.
Hierdoor worden nu alle aanvragen binnen de wettelijke termijnen afgehandeld

Geen reden voor bezorgdheid
Volgens Dasbach vormen deze cijfers geen aanleiding voor bezorgdheid over de uitvoering van de WMO, laat staan dat het een reden is een apart meldpunt in het leven te roepen. “Het is natuurlijk prima dat raadsleden zich bekommeren om problemen die inwoners hebben in hun contact met de gemeente, maar het feit dat in een klein aantal gevallen iets niet goed gaat in de uitvoering van de WMO, betekent natuurlijk niet dat het in het algemeen kommer en kwel zou zijn. We zijn gewoon goed bezig in Den Helder.”