VVD luidt noodklok: opleiden potentiële nieuwe raadsleden niet langer uitstellen

De cursus Politiek Actief die de gemeente dit najaar zou organiseren, is ivm de coronamaatregelen uitgesteld naar het voorjaar. Dat is slecht nieuws voor de politieke partijen en voor de gemeenteraad.

Deze cursus leverde 4 jaar geleden een flink aantal enthousiaste nieuwe actieve politici op, waar wij als politieke partijen natuurlijk erg blij mee zijn. Ook dit jaar hadden zich weer tientallen mensen aangemeld. De cursus moet er mede voor zorgen dat de deelnemers er achter komen bij welke politieke partij ze zich zouden willen aansluiten.  Als ze dat pas medio volgend jaar weten, zijn de meeste partijen al druk bezig met het samenstellen van hun nieuwe lijst en met opleiden en trainen van potentiële nieuwe raadsleden. Dat is dus te laat.

Wij vinden dat politieke partijen primair zelf verantwoordelijk zijn om te zorgen dat hun kandidaat-raadsleden goed opgeleid en voorbereid zijn hun taak. Wij denken dat wij daar dan ook niet langer mee moeten wachten. We weten namelijk niet hoe lang de coronamaatregelen nog gaan voortduren en wat daarvan de impact zal zijn op opleidingen en trainingen. Wij hebben nog bij de gemeente bepleit om deze cursus gewoon online te gaan doen. Dat had best gekund, ook al heb je natuurlijk liever dat zoiets in fysieke vorm plaatsvindt. Uitstel leidt vaak tot afstel. En daarom is het aan ons, aan alle politieke partijen, om dan maar zelf te beginnen met het actief zoeken naar en opleiden van nieuwe kandidaten. Iedereen, maar vooral de groep die zich voor die cursus Politiek Actief had aangemeld, is meer dan welkom om ter oriëntatie alvast met ons mee te lopen en deel te nemen aan vergaderingen en bijeenkomsten.

Wijziging in huishoudelijk reglement

Een interessante bijkomstigheid is dat wij, de VVD, ervoor gezorgd hebben dat sinds dit jaar potentiële nieuwe raadsleden alvast mogen worden ingezet tijdens commissievergaderingen. Dat was voorheen niet mogelijk, omdat een commissielid altijd op de kandidatenlijst van de vorige verkiezingen moest hebben gestaan. Nieuwelingen moesten dus wachten tot de volgende verkiezingen voordat ze daadwerkelijk actief konden meedoen aan vergaderingen. Uiteraard willen wij van deze (door ons voorgestelde) wijziging van het huishoudelijk reglement gebruikmaken en onze potentiële nieuwe kandidaat-raadsleden de kans geven zich te ontwikkelen in het politieke proces.  Maar dan moeten ze natuurlijk niet te lang wachten met zich bij ons aansluiten!

We weten dat veel partijen nieuwelingen een zeer goed intern trainingsprogramma kunnen aanbieden. De VVD doet dat sinds enige jaren ook al online, wat zeker in deze tijd natuurlijk erg handig is. En natuurlijk is het ook zo dat hoe eerder iemand zich aansluit, des te groter de kans dat hij of zij een verkiesbare plek op de lijst kan krijgen. Ik hoop dan ook dat iedereen met ambities om lokaal politiek actief te worden niet langer wacht met zich te melden. Het liefst natuurlijk bij de VVD Den Helder