Losloopgebieden

Het Timorpark is voor hondenbaasjes één grote puzzel. Zij weten niet waar de honden aangelijnd moeten zijn en waar niet. Tot overmaat van ramp staan er verbodsbordjes op plekken waar volgens de gemeentelijke website wél honden zijn toegestaan.

Voor het bericht in de Helderse Courant, klik hier.

Stonden. De verbodsbordjes rond het grasveld waar de muziektent staat stonden er dinsdagmiddag om 12.57 uur nog. Om 14.30 uur waren zij weg. Een rare situatie deed zich ook voor bij de Beweegtuin in het Timorpark, zegt VVD’er Rogier Bruin die bij de verantwoordelijke ambtenaar aan de bel had getrokken. ,,Volgens de kaart is alleen de plek van die toestellen verboden voor honden. Maar om het complete veld stonden verbodsborden.’’

Tot blijdschap van het VVD-raadslid heeft de gemeente snel gereageerd. Maar het gaat hem nog niet ver genoeg. ,,Wij vinden dat voor hondenbezitters duidelijk moet zijn waar zij hun hond moeten aanlijnen en waar dat niet hoeft. Nu mag je aan de ene kant van het looppad wél met je hond komen, maar aan de andere kant niet. Waarom dat niet mag, is mij niet duidelijk. Wij vinden dat je in het hele park met je hond moet kunnen komen.’’

Balletje

Het balletje kwam eind vorige week aan het rollen door een bericht in de krant naar aanleiding van een voorgestelde wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening. Burgemeester en wethouders hadden de gemeenteraad voorgesteld om de aanlijnplicht op de weg te wijzigen in ’op een openbare plaats’. Daardoor leek het even alsof die plicht ook zou gaan gelden in de huidige losloopgebieden in parken en plantsoenen binnen de bebouwde kom. ,,Dat bericht heeft voor veel onrust onder hondenbezitters geleid’’, zegt Bruin. ,,Bij de uitleg over de voorgestelde wijziging had het college gewoon even moeten toevoegen dat er niets verandert aan de losloopgebieden.’’