VVD dient TESO-directeur van repliek: 'Hij draagt op deze manier zelf bij aan verharding van de discussie'.

Afgelopen week stond een artikel in de Helderse Courant over de zorgen die TESO-directeur De Waal heeft geuit tijdens een aandeelhoudersvergadering. Volgens de VVD Den Helder zijn die uitspraken niet in het belang van de verdere ontwikkeling van de regio en in het bijzonder voor Den Helder. De huidige problematiek van de verkeersdruk op en langs de N250 (met name Weststraat, Zuidstraat en Binnenhaven) in onze stad wordt veroorzaakt doordat de TESO haar veerboten in onze gemeente mag laden en lossen. Maar met zijn uitspraken doet de TESO-directeur het voorkomen alsof Den Helder hiervoor mede verantwoordelijk zou zijn. Hij waarschuwt voor “verharding van de discussie” en zegt dat we “vooral met elkaar in gesprek moeten blijven”. Maar hij doet zijn uitspraken en ongefundeerde aannames in de krant en doet daarmee precies het tegenovergestelde. De VVD heeft daarom dmv schriftelijke vragen het college van B&W gevraagd hoe het gaat reageren op de uitspraken van directeur De Waal.

© Peter van Aalst

Om de uitdagingen die er liggen in dit havengebied aan te gaan moet er niet 1 dimensionaal gekeken worden naar deze opgave, maar juist naar de totale opgave die er ligt voor onze regio binnen het maritieme cluster.

Wij hebben de volgende schriftelijke vragen gesteld.

1. Is het college het met ons eens dat de huidige problematiek van de verkeersdruk op en langs de N250 (met name Weststraat, Zuidstraat en Binnenhaven) in onze stad wordt veroorzaakt doordat de TESO haar veerboten in onze gemeente mag laden en lossen?

2. Is het college het met ons eens dat juist het TESO verkeer een zware last is voor onze gemeente en onze inwoners, met name de bewoners van de Weststraat, Zuidstraat en Binnenhaven?

3. Is het college het met ons eens dat de bijdrage aan de verkeersdruk op en langs de N250 als gevolg van de vestiging van een stadhuis op Willemsoord verwaarloosbaar is ten opzichte van de reeds bestaande verkeersstromen naar en vanaf de TESO/haven?

4. Bent u ook van mening dat er met betrekking tot de bereikbaarheid van het eiland Texel juist ook gekeken moet worden naar ontwikkelingen die enige lusten kunnen opleveren voor Den Helder in plaats van alleen maar lasten?

Volgens de directeur van de TESO zou op extreem drukke dagen de Dijkweg nodig zijn om het TESO-verkeer af te kunnen wikkelen en zou het project Dijkzone ervoor zorgen dat dat straks niet meer mogelijk zou zijn.

5. Is het College het met ons eens dat het project Dijkzone ontzettend belangrijk is voor de woningbouwopgave en voor de bevordering van de doorstroming op de woningmarkt?

De directeur van de TESO doet zijn uitspraken en ongefundeerde aannames in de krant, terwijl hij zelf tegelijkertijd waarschuwt voor “verharding van de discussie” en zegt dat we “vooral met elkaar in gesprek moeten blijven”?

6. Wat vindt het college van de uitspraken van de TESO-directeur? Is het college het met ons eens dat hij door dit soort uitspraken te doen in de krant zelf juist zorgt voor verharding van de discussie? Is het college bereid hem hier op te wijzen en ervoor te zorgen dat “we” met elkaar in gesprek blijven in plaats van communiceren via de media?

7. Bent u het met de VVD eens dat het proces omtrent het Maritiem Cluster moet leiden tot een optimalisatie van kaderuimte en kadelengte en dat dit proces een structurele oplossing moet komen voor de parkeerproblematiek op en rond de haven?

8. Bepaalt de directie van de TESO de ambitie van de gemeente Den Helder op het gebied van economische ontwikkeling in de haven, toerisme en recreatie, stedelijke vernieuwing en onze woningbouwopgave?