Zorgen over invloed stikstofregels op evenementen

Hoeveel last hebben evenementen in onze gemeente van de huidige strengere regels op het gebied van stikstof? De VVD Den Helder wil daar graag duidelijkheid over hebben, nu is gebleken dat het Julianadorp Power Festival als gevolg van die strengere regels niet door kan gaan.

Raadslid Rogier Bruin: “Eerst maar even iets rechtzetten: Het is niet zo dat het Power Festival niet door kon gaan alleen al vanwege het aantal bezoekers, zoals afgelopen maandag in de krant stond. Dat blijkt op een misverstand te berusten, zo heb ik inmiddels begrepen van de organisatie van het festival. De reden dat ze bij hun berekeningen met de AERIUS-rekentool in het rood kwamen, was niet het aantal bezoekers, maar het aantal van 1500 bewegingen van de deelnemende voertuigen. Daar kunnen we ons nog wel iets bij voorstellen, dat die tractoren, shovels en sleepwagen veel stikstof uitstoten. Hopelijk haalt dit een deel van de zorgen bij andere organisatoren weg. Dat neemt echter niet weg dat het natuurlijk ontzettend jammer is dat zo’n evenement als het Power Festival niet door kan gaan vanwege de stikstofregels. Een evenement dat jarenlang wel gewoon kon worden georganiseerd en waar veel mensen graag naar komen kijken.”

Volgens Bruin ligt de hele gemeente vrijwel volledig binnen een afstand van 5 km van Natura2000 gebied. “Wij willen daarom graag weten of nog meer evenementen hier mee te maken zullen gaan krijgen, denk aan bijvoorbeeld het Historisch Weekend, waar ook veel voertuigen aan deelnemen. In hoeverre speelt het aantal bezoekers daarbij een rol? Het kan toch niet zo zijn dat we straks geen Sail of Marinedagen meer kunnen organiseren vanwege de huidige stikstofregels?”

Daarnaast willen we weten of het voor organisatoren van andere evenementen voldoende duidelijk is hoe het precies zit met de regels inzake stikstof. Het gaat vaak om vrijwilligers en het is de vraag of je van hen mag verwachten dat ze de expertise in huis hebben om zo’n AERIUS berekening uit te voeren. Ik heb begrepen dat het Power Festival daarvoor een ingenieursbureau in de arm heeft moeten nemen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat organisatoren straks allemaal extra kosten moeten maken?

De Helderse VVD heeft naar aanleiding van het niet doorgaan van het Power Festival een flink aantal vragen gesteld aan het college van B&W (zie hieronder). Dat heeft 4 weken de tijd om die te beantwoorden.