VVD wil snel bewaakte fietsenstalling in de binnenstad

Er moet zo snel mogelijk een bewaakte fietsenstalling komen in de binnenstad. De VVD Den Helder wil niet langer wachten tot er een permanente voorziening komt en daarom pleiten wij voor een tijdelijke plek in een leegstaand winkelpand.

We weten sinds een paar weken dat het plan voor een ondergrondse stalling onder in het oude V&D-pand waarschijnlijk niet door gaat. Niet alle fietsers hebben behoefte aan een bewaakte fietsenstalling. Menigeen wil zijn of haar fiets gewoon parkeren bij de winkel waar ze moeten zijn. Maar er zijn veel fietsers, met name met dure en elektrische fietsen, die daar wel behoefte aan hebben. We zien het afgelopen jaar een grote toename van diefstal van dure elektrische fietsen. Die worden zelfs uit de ondergrondse stalling onder het station gestolen. Een paar dagen geleden nog. Zonder fysieke bewaking is het stallen van een elektrische fiets dus gewoon niet veilig.

In het recente Movares-onderzoek wordt aangegeven dat er op meerdere plaatsen in de binnenstad kleine stallingen zouden moeten komen. “Er zijn genoeg leegstaande panden in de binnenstad, dus regel voor de korte termijn nu een tijdelijke stalling in zo'n locatie. In de Beatrixstraat of in de Spoorstraat. Allebei mag ook natuurlijk. Als gemeente willen we immers zo graag een fietsvriendelijke gemeente zijn en het fietsen bevorderen. Daarnaast willen we ook een veilige binnenstad voor onze inwoners. De VVD wil daarom nu doorpakken. Ook omdat volgens de onderzoekers de kans groot is, dat winkelend publiek nu niet met een fiets van grote waarde naar het centrum durft te komen omdat deze niet veilig gestald kan worden. Aanstaande maandag worden de uitkomsten van het onderzoek besproken in de raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer. Ons commissielid Paul de Heer zal dan het college vragen om nog dit jaar een bewaakte stalling te realiseren. En in de begroting voor volgend jaar moet daarvoor budget worden vrijgemaakt. Ook al zou het dan gaan om een tijdelijke locatie, als VVD zien we dat hier nu een duidelijke behoefte aan is. En we kunnen zo ook gaan ondervinden hoeveel fietsers hiervan gebruik gaan maken. Dat helpt de gemeente ook bij het nadenken over de permanente oplossing.

Nog mooier zou zijn als het lukt om meteen tegelijkertijd ook in combinatie met zo'n stalling een openbaar toilet te realiseren. Maar voor het geval dat iets meer voeten in de aarde heeft, zeggen wij: regel in ieder geval eerst nu spoedig die bewaakte fietsenstalling. Dat draagt bij aan een veilige en fietsvriendelijke binnenstad.