VVD Den Helder wil een betrouwbare overheid zijn – invoering opt-in systeem ongeadresseerd reclamedrukwerk met 6 maanden uitgesteld

Op initiatief van de VVD-fractie wordt de invoering van het nieuwe opt-in (of “nee, tenzij”) systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk met 6 maanden uitgesteld. De gemeenteraad heeft dit gisteravond besloten. De invoeringsdatum was in het voorstel van het college 1 januari 2024. Dat vond de VVD-fractie echter veel te snel. Raadslid Rogier Bruin: “We willen graag een betrouwbare overheid zijn. Dan moeten we bij zo’n maatregel als deze zorgvuldigheid betrachten en belanghebbenden tijd geven hun bedrijfsvoering daarop aan te passen. Dat kan natuurlijk niet met een termijn van slechts 4 weken. Helemaal als de betrokken partijen überhaupt niet hierover zijn ingelicht. Je hoort voor zoiets gewoon een redelijke termijn in acht te nemen, iets wat ook volgt uit een aantal rechterlijke uitspraken.” Op voorstel van de VVD stemde de gemeenteraad unaniem in om de invoeringsdatum te verplaatsen naar 1 juli.

Vanaf die datum mag in Den Helder alleen nog maar ongeadresseerd reclamedrukwerk worden bezorgd als een inwoner een JA sticker op zijn brievenbus heeft, het zogenaamde “opt-in stelsel”. Nu is nog sprake van een “opt-out systeem”: iemand die géén sticker op zijn brievenbus heeft, krijgt nu gewoon ongeadresseerd reclamedrukwerk op zijn deurmat. Wil je dat niet, dan geef je dat te kennen met een NEE JA sticker of NEE NEE sticker (als je óók geen huis-aan-huis bladen wil ontvangen). Reden voor deze wijziging is dat uit onderzoek blijkt dat nu in veel huishoudens het pakket reclamedrukwerk steevast meteen bij het oud papier wordt gegooid, of zelfs bij het restafval. Met een opt-in systeem zou het ongeadresseerde reclamedrukwerk alleen nog maar bezorgd worden bij mensen die het ook echt willen ontvangen en bekijken. Dat zorgt voor een hoop minder papierafval.