VVD: Dankzij Spreidingswet kan aantal asielzoekers in Den Helder drastisch omlaag

De Spreidingswet is een kans voor Den Helder! Dankzij de nieuwe Spreidingswet kan het aantal opvangplekken voor asielzoekers in onze gemeente drastisch omlaag. Met deze Spreidingswet kunnen wij ervoor zorgen dat het aantal asielzoekers dat wij opvangen recht doet aan het aantal inwoners en de omvang van onze gemeente. Als VVD vinden wij het daarom belangrijk dat de gemeenteraad goed wordt geïnformeerd over wat er precies gaat gebeuren als deze wet per 1 februari in werking treedt. Daarom hebben wij het college gevraagd de raad zsm te informeren over de gevolgen van de Spreidingswet voor Den Helder.

Over niet al te lange tijd namelijk zal in de Provinciale Regietafel worden besproken hoe de gemeenten in onze regio de opvangplekken onderling gaan verdelen. Het klinkt misschien verleidelijk om te zeggen: wij kunnen met de 1200 opvangplekken in Den Helder gebruikmaken van de bonusregeling die de wet biedt. Misschien wel € 1,5 miljoen voor de begroting erbij. De VVD vindt dat echter een verkeerd uitgangspunt. We moeten eerst kijken naar een veel eerlijkere verdeling van asielzoekers in onze regio. En uiteraard blijft het allerbelangrijkste dat er wat wordt gedaan aan de instroom. Dat is uiteindelijk de beste manier om te zorgen dat het aantal asielzoekers wordt beperkt.

Onze vragen aan het college vind u hier: